Focke Wulf Fw 200 C-3 “Condor“
-
Το Focke WulfF w 200 C-3 Condor,με τα πλευρικά διακριτικά F8+GH και τον αριθμό παραγωγής (Werknummer) 0074, στη Θεσσαλονίκη τον Αύγουστο του 1941. -
Δελτίο απώλειας του πιλότου HorstNeumann όπου ως σημείο απώλειας αναφέρεται η περιοχή νοτίως των Φλεβών στον Σαρωνικό. (Αρχείο Δημήτρη Γκαλών) -
Δελτίο απώλειας του πιλότου Martin Heidenreich με ημερομηνία απώλειας την 5η Σεπτεμβρίου 1941. (Αρχείο Δημήτρη Γκαλών) -
Δελτίο απώλειας του πολυβολητή Franz Rabensteiner. (Αρχείο Δημήτρη Γκαλών) -
Υπολείμματα της ατράκτου του Fw 200 C-3 „Condor“ στον βυθό, στο βάθος των 50 μέτρων. ( Αρχείο Γ. Τουμπανιάρης ) -
Ένα από τα βαριά πυροβόλα των 20 χιλ. του αεροσκάφους. -
Ο μηχανισμός του κυρίως συστήματος προσγείωσης (Fahrwerk) του Fw 200 C-3 „Condor“. -
Τμήμα της «γόνδολας» (Bodenwanne) του αεροσκάφους. Το τμήμα αυτό καθώς και το σύστημα προσγείωσης αποτέλεσαν σημαντικά στοιχεία για την ταυτοποίηση των συντριμμάτων του αεροσκάφους ως τοFocke Wulf Fw 200 C-3 Condor με τα πλευρικά διακριτικά F8+GH και τον αριθμό παραγωγής (Werknummer) 0074 -
Η δεξιά πτέρυγα του αεροσκάφους χωρίς τον κινητήρα. Βρέθηκε σε απόσταση 220 μέτρων ανατολικά από το πεδίο έρευνας σε βάθος 47 μέτρα -
Τμήμα ουραίας πτέρυγας σε απόσταση 70 μέτρων ανατολικά του πεδίου έρευνας -
Η ταυτοποίηση του αεροσκάφους από τον Δημήτρη Γκαλών μέσα από την ιστορική έρευνα και τα πολεμικά αρχεία έρχεται να τεκμηριωθεί αδιαμφισβήτητα από την εύρεση και την υποβρύχια φωτογράφηση στο πεδίο της συντριβής, της πλακέτας με τα στοιχεία του αεροσκάφους από τον Βασίλη Σπυρόπουλο [:] -
Βίντεο από το ναυάγιο του Focke Wulf Fw 200 C 3 Condor
Focke Wulf Fw 200 C-3 “Condor“
Το καλοκαίρι του 2021, μετά από πληροφορία που δόθηκε από τον Γιάννη Κουρλιάφτη στον εκπαιδευτή καταδύσεων Νίκο Βαρδάκα, εντοπίστηκαν στην περιοχή της Σαρωνίδας υπολείμματα από το ναυάγιο ενός αεροσκάφους του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, το οποίο εκτιμήθηκε αρχικάως ένα γερμανικό μεταγωγικό Junkers Ju 52. Με τη συμβολή πολλών φίλων δυτών και ερευνητών πραγματοποιήθηκε μια συνεργατική έρευνα πεδίου και μια ενδελεχής έρευνα στα ιστορικά αρχεία, με αποτέλεσμα να γίνει εμφανές, έναν χρόνο αργότερα, ότι το συγκεκριμένο εύρημα αποτελούσε μια ιδιαιτερότητα. Επρόκειτο για τα υπολείμματα ενός ιδιαίτερου και σπάνιου αεροσκάφους, ενός τετρακινητήριου Focke Wulf Fw 200 C-3 „Condor“, του μοναδικού που μέχρι στιγμής έχει εντοπιστεί στον ελλαδικό χώρο.
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος ανήκε στο 1ο Σμήνος της 40ης Πτέρυγας Μάχης (1./KG 40 βλ. 1. Gruppedes Kampfgeschwaders 40) της Luftwaffe της οποίας ένα τμήμα είχε μετατεθεί στην Ελλάδα τον Αύγουστο του 1941. Την 5η Σεπτεμβρίου 1941 το Fw 200, με τα πλευρικά διακριτικά F8+GH και τον αριθμό παραγωγής (Werknummer) 0074, αναχώρησε από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας έχοντας ως αποστολή την εκτέλεση αναγνωριστικής πτήσης στην περιοχή του Σουέζ (Αίγυπτος). Λίγη ώρα αργότερα και λόγω άγνωστης μέχρι στιγμής αιτίας, το αεροσκάφος κατέπεσε στην περιοχή της Σαρωνίδας με αποτέλεσμα να απωλεσθούν και τα έξι μέλη του πληρώματος τα οποία ήταν:
Oberleutnant Horst Neumann (Flugzeugführer = Πιλότος)
Oberfeldwebel Martin Heidenreich (Flugzeugführer = Πιλότος)
Oberfeldwebel Willi Laufmann (Bordfunker = Ασυρματιστής)
Unteroffizier Johann Schneider (Bordfunker = Ασυρματιστής)
Feldwebel Willi Schilf (Bordmechaniker = Μηχανικός)
Unteroffizier Franz Rabensteiner (Bordschütze = Πολυβολητής)
Τα πτώματα των Horst Neumann (γεν. 25 Αυγούστου 1915), Martin Heidenreich (γεν. 14 Απριλίου 1912) και Franz Rabensteiner (γεν. 24 Δεκεμβρίου 1916) εντοπίστηκαν τις επόμενες ημέρες νότια της νησίδας Φλέβες και θάφτηκαν, σύμφωνα με τα γερμανικά δελτία απωλειών, εκεί. Το Focke Wulf Fw 200 F8+GH της Σαρωνίδας ήταν το πρώτο εκ των δυο Focke Wulf Fw 200 „Condor“ τα οποία απωλέσθηκαν στον ελλαδικό χώρο. Το δεύτερο, με τον αριθμό παραγωγής 0019, απωλέσθηκε στις 2 Ιουνίου 1942 πλησίον της Ζακύνθου.
Το 1o Σμήνος της 40ης Πτέρυγας Μάχης (1. Gruppedes Kampfgeschwaders 40) τηςLuftwaffe, εξοπλισμένο με Focke Wulf Fw 200 C-3 „Condor“, έδρασε αρχικά στη βόρεια Ευρώπη όπου με βάση της τη Δανία πραγματοποίησε αναγνωριστικές αποστολές στη Νορβηγία κατά την άνοιξη του 1940. Τον Ιούνιο του ίδιου έτους μεταφέρθηκε στη νότια Γαλλία όπου με βάση της το Bordeaux πραγματοποίησε αναγνωριστικές αποστολές στην περιοχή του βόρειου Ατλαντικού και στα δυτικά των βρετανικών νήσων, συμμετέχοντας άμεσα στην αποκαλούμενη «Μάχη του Ατλαντικού».
Μετά την κατάληψη της Ελλάδας από τις δυνάμεις του Άξονα ένα τμήμα του 1oυ Σμήνους της 40ης Πτέρυγας Μάχης (1./KG 40), εξοπλισμένο με έξι Focke Wulf Fw 200 C-3 „Condor“ και εννέα Heinkel He 111, μεταφέρθηκε στην Ελλάδα τον Αύγουστο του 1941 υπό τη διοίκηση τουMajor Edgar Petersen. Το τμήμα αυτό, στο οποίο ανήκε το Fw 200 C-3 της Σαρωνίδας, επιχειρούσε από τα αεροδρόμια της Ελευσίνας και του Ηρακλείου,πραγματοποιώντας επιθέσεις εναντίον πλοίων και αναγνωριστικές πτήσεις στην περιοχή του Σουέζ της Αιγύπτου.
Το Focke Wulf Fw 200 C-3 „Condor“ είχετα εξής τεχνικά χαρακτηριστικά:
Τύπος: Εν καιρώ ειρήνης επιβατηγό αεροσκάφος της πολιτικής αεροπορίας (Deutsche Lufthansa). Εν καιρώ πολέμου βομβαρδιστικό, αναγνωριστικό, μεταγωγικό αεροσκάφος της πολεμικής αεροπορίας (Deutsche Luftwaffe).
Πλήρωμα: 5-7 άτομα
Κατασκευαστής: Focke-Wulf-Flugzeugbau
Μήκος: 23,87 μέτρα
Εκπέτασμα (μήκος από την άκρη του αριστερού έως την άκρη του δεξιού πτερυγίου): 32,84 μέτρα
Ύψος: 6,30 μέτρα
Επιφάνεια πτερύγων: 118 τετραγωνικά μέτρα
Βάρος (άδειο): 14.180 κιλά
Μέγιστο βάρος απογείωσης: 22.600 κιλά
Κινητήρες: Τέσσερεις αερόψυκτοι αστεροειδείς Bramo323 (εννέα κυλίνδρων), ισχύος 1000 PS έκαστος.
Μέγιστη ταχύτητα: 384 χιλιόμετρα την ώρα
Αυτονομία: 3.550 χιλιόμετρα
Μέγιστο ύψος πτήσης: 6.600 μέτρα
Οπλισμός: Δύο M.G. 151/20 των 20 χιλ., τέσσερα M.G. 15 των 7,92 χιλιοστών και βόμβες συνολικού βάρους 1.000 κιλών.
Στην ιδιαίτερη και πολυεπίπεδη αυτή συνεργατική προσπάθεια συμμετείχαν οι:Ralf Duckheim, Derk Remmers, Lars Zimmerman, Αντώνης Γράφας, Νίκος Βαρδάκας, Δημήτρης Γκαλών, Παναγίώτης Βλέτσας, Ανδρέας Μιχαλόπουλος, Γιάννης Λιαρδάκης, Γιώργος Κωλίκης, Ιλαρίων Κοιβεράκης, Στράτος Βεργαδής και Λευτέρης Κουταλάς.
Κατάδυση
Το πεδίο έρευνας σχηματίζει ένα τετράγωνο 100χ100μ.περίπου, σε βαθος 50μ. Κάποια τμήματα του αεροσκάφους εκτείνονται ανατολικά, όπως το ένα από τα 2 φτερά, σε απόσταση 70μ από το πεδίο και το δεύτερο βρίσκεται 220μ μακριά σε βάθος 47μ. Δεν έχουν βρεθεί οι κηνητήρες παρά τις έρευνες σε μεγάλες αποστάσεις εκτός πεδίου κάτι που μας κάνει να πιστεύουμε ότι στο παρελθόν πιθανόν να έχουν ανελκυστεί. Όπως και το κυρίως σώμα του α/φ δεν υπάρχει παρά μόνο μικρά και λίγα κομμάτια.
DG