Ναυάγιο του φορτηγού S/S Monrosa
-
Torpedo boat Sirio. -
Destroyer Quintino Sella. -
Η βύθιση του S/S Monrosa.Byron Tesapsides.Allied submarine operations in Greece during World War ll.1941-1944 -
Έγγραφο των Lloyds που αναφέρει την βύθιση του S/S Monrosa. -
“Monrosa” (πρώην Intiano, πρώην Indus). -
“Monrosa” (πρώην Intiano, πρώην Indus). -
“Monrosa” (πρώην Intiano, πρώην Indus). -
HMS Triumph. -
Γέφυρα και αμπάρι. -
Το κατάστρωμα του ναυαγίου S/S Monrosa. -
Η πλώρη του ναυαγίου S/S Monrosa. -
Αμπάρι του πλοίου S/S Monrosa. -
Δύτης στην περιοχή του μεσοκάραβου. Foto by Ali Fikree -
Δύτης στην περιοχή του μεσοκάραβου. Foto by Ali Fikree -
Βίντεο 01 Η λήψη έγινε το 2003 με αναλογικά μέσα.Το housing είχε κατασκευασθεί στον τόρνο.(Plexiglass tube) -
Βίντεο 02 απο το ναυάγιο Monrosa. -
Βίντεο Νο 3 απο το ναυάγιο Monrosa. -
Βίντεο 04 απο το ναυάγιο Monrosa. -
Βίντεο 05 απο το ναυάγιο Monrosa.
Φορτηγό πλοίο S/S Monrosa
Τον Ιούλιο του 2003 στον θαλάσσιο χώρο ανοικτά της Αναβύσσου, έπειτα από εντεταμένες έρευνες με την χρήση ηχοβολιστικού συστήματος (βαθύμετρο), εντοπίστηκε το ακριβές στίγμα του φορτηγού πλοίου Monrosa από τον Αντώνη Γράφα. Tο Ιταλικό φορτηγό ατμόπλοιο Monrosa (πρώην Intiano, πρώην Indus), χωρητικότητας 6703 κόρων, συνολικού μήκους 428 πόδια, ναυπηγημένο το 1920 στα ναυπηγεία J. Coughlan & sons, πλοιοκτησία της εταιρείας Navigazione Alta Italia Soc.anon, αναφέρετε ότι την 25/10/1941 συνοδευόμενο από αντιτορπιλικά, κατευθυνόταν προς τον Πειραιά χωρίς φορτίο, όταν δέχτηκε 3 τορπίλες από το Αγγλικό υποβρύχιο HMS Triumph. Τα Α/Τ που το συνόδευαν προσπάθησαν να πλήξουν το υποβρύχιο αλλά μάταια γιατί πρόλαβε να καταδυθεί και να χαθεί από τον στόχο τους.
Την Κυριακή 3 Αυγούστου του 2003 έγινε η πρώτη κατάδυση με σκοπό την βιντεοσκόπηση και συλλογή πληροφοριών σχετικά με το ναυάγιο και την θέση του στον βυθό.Το ναυάγιο βρίσκετε καθισμένο στον βυθό με την πλώρη να κοιτάει νότια και την πρύμη βόρεια. Υπάρχει μία μεγάλη τρύπα στα ύφαλα, από τορπίλη, στην αριστερή πλευρά του πλοίου προς την πρύμη σε βάθος 85μ. Παρατηρήθηκαν δύο μεγάλα ρήγματα, το πρώτο στο πίσω κατάστρωμα (πρύμη) ξεκινώντας από την δεξιά πλευρά και το δεύτερο στην δεξιά πλευρά, στα ύφαλα του πλοίου, προς στο κέντρο.Οι άγκυρες βρίσκονται επάνω στην θέση τους στα όκια και από την πλώρη αριστερά υπάρχει κατεβασμένος ένας κάβος, προφανώς ριγμένος από το πλήρωμα για να γίνει ίσως προσπάθεια ρυμούλκησης του πλοίου.Το ναυάγιο ξεκινάει από τα 70 μέτρα ενώ τα ύφαλα φτάνουν το μέγιστο βάθος των 90 μέτρων.
Στο ναυάγιο αυτό δεν έχουν αναφερθεί θύματα.
Πηγές. Χρήστος Ντούνης . Τά ναυάγεια στίς ελληνικές θάλασσες Τόμος α .
Αντώνης Κοιβεράκης.
http://uboat.net/allies/warships/ship/3488.html
http://www.photoship.co.uk/
Byron Tesapsides.Allied submarine operations in Greece during World War ll.1941-1944 [email protected]
Hms Trriumph
Builder: Vickers Armstrong, Barrow
Laid down: 19 March 1937
Launched: 16 February 1938
Commissioned: 2 May 1939
Fate: sunk 14 January 1942
Badge:
TRIUMPH badge-1-.jpg
General characteristics
Class & type: British T class submarine
Displacement: 1,090 tons surfaced
1,575 tons submerged
Length: 275 ft (84 m)
Beam: 26 ft 6 in (8.08 m)
Draught: 16.3 ft (5.0 m)
Propulsion:
Two shafts
Twin diesel engines 2,500 hp (1.86 MW) each
Twin electric motors 1,450 hp (1.08 MW) each
Speed:
15.25 knots (28.7 km/h) surfaced
9 knots (20 km/h) submerged
Range: 4,500 nautical miles at 11 knots (8,330 km at 20 km/h) surfaced
Test depth: 300 ft (91 m) max
Complement: 59
Armament:
6 internal forward-facing torpedo tubes
4 external forward-facing torpedo tubes
6 reload torpedoes
4 inch (100 mm) deck gun
Περιγραφή ναυαγίου
Το ναυάγιο του S/S Monrosa στέκεται σε όρθια θέση στο βυθό,στον άξονα, βορρά η πρύμη και η πλώρη νότο.Οι άγκυρες είναι στις θέσεις τους (όκια).Ενας μεγάλος γερανός στέκει επιβλητικός ακόμα, περιμένοντας να φορτοεκφορτώσει τα μεγάλα τριών επιπέδων αμπάρια του πλοίου.Το κυρίως σώμα της γέφυρας υπάρχει με μικρές ζημιές στην υπερκατασκευή της.(πεσμένα, άλμπουρια,συρματόσχοινα,μικρές σιδέρενιες κολώνες και άλλα υλικά) συνθέτουν το τοπίο του ναυαγίου στην περιοχή της γέφυρας.Η μεγαλύτερη ζημιά του πλοίου παρατηρήθηκε στον τομέα της πρύμης.Στην δεξιά πλευρά,κοιτώντας προς τη πλώρη,υπάρχει ενα ρήγμα,στην αριστερή πλευρά με κατεύθυνση προς την πρύμη υπάρχει ένα μεγάλο ρήγμα,όπως φαίνεται και στο βίντεο,πιθανόν να προέρχεται απο την τορπίλη του υποβρυχίου που το χτύπησε.Η πρύμη έχει την μεγαλύτερη ζημιά αφού έχουν γκρεμιστεί κάποια σημεία από την υπερκατασκευή της. Ακόμα,στην δεξιά πλευρά, κατάπρυμα, υπάρχει ένα τεράστιο ρήγμα.Το βαπόρι χτυπήθηκε από το υποβρύχιο στην περιοχή της πρύμης. Βούλιαξε με αυτήν να χτυπάει πρώτη στο βυθό με αποτέλεσμα να έχει τα μεγαλύτερα και σοβαρότερα ρήγματα,καθώς η προπέλα και το μεγαλύτερο κομμάτι του πηδαλίου να μην είναι ορατά.Είτε χώθηκαν στην άμμο με τα χρόνια ολοκληρωτικά,είτε διαλύθηκαν με την πρόσκρουση.Όπως και να έχει το ναυάγιο S/S Monrosa είναι μεγάλο και επιβλητικό, έτοιμο να χαρίσει στον επισκέπτη του μοναδικές στιγμές δέους και συγκίνησης αρκεί να μπορεί ο επισκέπτης να περιηγηθεί στα φανερά αλλά και στα κρυφά σημεία του.